การสร้างรูปแบบการจัดกิจกรรมเพื่อเสริมสร้างคุณลักษณะความเป็นครูไทยพันธุ์ใหม่รักษ์สิ่งแวดล้อมของนักศึกษาชั้นปีที่ 1 คณะครุศาสตร์มหาวิทยาลัยราชภัฏกลุ่มรัตนโกสินทร์

สมหมาย ปวะบุตร

Abstract


บทคัดย่อ

เพื่อให้นักศึกษามีจิตสำนึกปกป้อง ดูแล รักษาใช้ทรัพยากรธรรมชาติและสิ่งแวดล้อมอย่างรู้คุณค่า วัตถุประสงค์การวิจัยเพื่อศึกษาผลการทดลองใช้รูปแบบการจัดกิจกรรมเพื่อเสริมสร้างคุณลักษณะความเป็นครูไทยพันธุ์ใหม่ด้านรักษ์สิ่งแวดล้อม ของนักศึกษาชั้นปีที่ 1 คณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยกลุ่มรัตนโกสินทร์ แผนการวิจัยแบบ Randomized Control Group Pretest- Posttest Designวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน สถิติทดสอบสมมติฐาน คือ t-test for Dependent Sample และ t-test for Independent Sample ในรูป Difference Scores

            ผลการวิจัยพบว่านักศึกษาที่ได้รับรูปแบบการจัดกิจกรรมเพื่อเสริมสร้างคุณลักษณะความเป็นครูไทยพันธุ์ใหม่ด้านรักษ์สิ่งแวดล้อม ของนักศึกษาชั้นปีที่ 1 คณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยกลุ่มรัตนโกสินทร์ หลังการทดลองสูงกว่าก่อนการทดลอง อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05

 คำสำคัญ: กิจกรรมจิตตปัญญาศึกษา, ครูไทยพันธุ์ใหม่

 

ABSTRACT

            This research study aimed to:study the results of the experiment using an activity arrangement model to enhance the characteristics of being a new Thai teacher on environmental conservationof the first year students of the Faculty of Education, Rattanakosin Rajabhat University Group.In order to give students the consciousness to protect, preserve, use natural resources and the environment with value. This research was used Randomized Control Group, Pretest- Posttest Design. Statistical hypothesis testing wast - test for Dependent Sample andt-test for Independent Sample: Difference Scores.

            The researchwas found that Students who received the form of activities to enhance the Thai teacher characteristicsof the first year students of the Faculty of Education, Rattanakosin Rajabhat University Group after the experiment was higher than before the experiment with statistical significance at the level of .05

Keywords:Contemplative Education Activity, new Thai teachers

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.